کتاب “درسنامه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)” منتشر شد

کتاب “درسنامه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)” منتشر شد

پنجشنبه, ۳ مهر, ۱۳۹۹

انقلاب اسلامی، مهمترین انقلاب تاریخ معاصر و یکی از اثرگذارترین تحولات در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. اندیشمندان دلایل متفاوتی برای عمق و گستره تاثیر انقلاب اسلامی بر شرایط داخلی ایران و در عرصه بین الملل ذکر کرده اند. یکی از مهمترین این عوامل، ابتنای انقلاب بر چارچوبهای فکری منسجم و متین و در عین حال متکی بر مبانی متقن و مستحکم اسلامی دانسته اند. کمتر محقق منصفی است که نقش بی بدیل و یگانه امام خمینی ره در شکل دهی و ترویج این بنیانها را ندیده باشد. نگاه عمیق و چند وجهی، سلامت ماخوذ از منطق توحیدی، مردم محوری، جمع بین دنیا و آخرت و … از جمله ویژگیهای اندیشه امام خمینی محسوب می شود. نکته ممتاز و مهم دیگر در اندیشه حضرت امام توجه به تمام ابعاد اسلام و احیای اندیشه سیاسی اسلام در این چارچوب جامع می باشد. رویکردی که موجبات احیای دین و حضور گسترده و اثر گذار در عرصه های مختلف را فراهم کرد و دوست و دشمن را وادار به تامل روزافزون در خصوص ابعاد آن ساخت.

برای معرفی ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام تلاشهای مختلفی صورت گرفته و محققان هر کدام با رویکردی متفاوت تلاش داشته اند به تبیین ابعاد آن بپردازند. در این میان جناب حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی تلاش کرده با نگاهی نو و مبناگرایانه به این موضوع بپردازند. از جمله ویژگیهای ممتاز این اثر، این است که اندیشه سیاسی امام خمینی به‌مثابه اندیشه سیاسی جامع و کامل، مشتمل بر رویکردهای متفاوت و متنوّعی در عرصه سیاست، چون فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، فقه سیاسی، عرفان سیاسی و اخلاق سیاسی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این اثر برخوردار از سه بخش و مشتمل ۱۶ درس می باشد.

بخش اول به کلیات ، مفاهیم، اصول و مبانی اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی پرداخته که پنج درس از کتاب با عناوینی چون زندگی و اندیشه علمی ـ سیاسی امام خمینی، مفاهیم بنیادین در اندیشه سیاسی امام خمینی، مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی، اصول و قواعد بنیادین در اندیشه سیاسی امام خمینی، را به خود اختصاص داده است.

بخش دوم به مبانی نظام سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی تعلق گرفته و هفت درس در حوزه های حکومت، مشروعیت نظام سیاسی، مشروعیت ولایت فقیه و ادله آن، جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی و جایگاه مرزهای سرزمینی و سیاست خارجی دراندیشه سیاسی امام مبانی و اصول اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) تنظیم گشته است.

بخش سوم نویسنده حوزه مطالعاتی خود را به جمهوری اسلامی و جریانهای فکری ـ سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی در قالب سه درس اختصاص داده است عناوینی چون جایگاه ج.ا.ا و نهادهای حکومتی و امام خمینی و جریانهای فکری ـ سیاسی در این بخش بررسی گشته اند.

این اثر در ۲۸۸ ص وزیری در گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی تدوین و از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.

این گروه از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۶۲۲ و رایانامه irs@maaref.ac.ir  منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران عرصه انقلاب اسلامی است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.

منبع خبر: معاونت پژوهشی