کتاب درسی «اندیشه اسلامی(۱) » منتشرشد

کتاب درسی «اندیشه اسلامی(۱) » منتشرشد

سه شنبه, ۱۵ مهر, ۱۳۹۹

کتاب اندیشه اسلامی(۱)، اثر حجت‌الاسلام دکتر مهدی ترتیفی، استادیار محترم گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌‌باشد.

یکی از کارهای ضروری برای تحول در درس‌های معارف، تغییر کتاب‌های این گروه درسی و استفاده از ابزارهای هنری می‌باشد. از این روی کتاب اندیشه اسلامی یک با ویژگی‌‌های زیر تألیف شده است:

رویکرد آموزشی: کتاب صرفا به ارائه اطلاعات نمی‌پردازد بلکه سعی بر آن دارد که در یک سیر مشخص، خواننده را با خود همراه سازد و علاوه بر ارائه اطلاعات، در نگرش و شناخت او تغییر ایجاد کند. در ضمن مؤلف تلاش کرده است در سازماندهی محتوای کتاب ، مواردی را بگنجاند که بر اثربخشی آموزشی آن بیفزاید. برای نمونه استفاده از چارت سازمان دهنده در ابتدای هر بخش، بیان هدف‌های درس، طرح پرسش‌های متعدد، ارائه خودآزمایی و همچنین فرصت‌هایی برای تمرین و مطالعه بیشتر سبب شده است که کتاب یک اثر آموزشی باشد.
ویژگی چند رسانه‌ای: این کتاب، علاوه بر تصاویر ثابت و سایر موارد دیداری نظیر چارت‌ها، فیلم را به عرصه آموزش وارد کرده و با استفاده از قابلیت‌های شناختی و عاطفی آن به اثرگذاری متن افزوده است. به کارگیری حدود هفتاد برش از فیلم‌های فاخر در میانه عبارات، باعث شده است تا این اثر همچون آثار معمولی نباشد که بتوان آن را صرفا با خواندن دنبال کرد بلکه دیدن و شنیدن و گاهی هم تکرار بخش‌هایی از فیلم‌ها ضرورت دارد و به این وسیله بر اثر بخشی محتوا افزوده شده است.(برش‌های به کار گرفته شده از فیلم‌ها در لوحه‌ای به همراه کتاب، تقدیم خواننده محترم می‌شود.)
سادگی و روان بودن پیام: مؤلف تلاش کرده است مطالب را به زبان ساده و دانشگاهی بیان کند تا بهتر با مخاطب ارتباط برقرار کند. بنابراین مخاطب نسل جدید که چندان با کلمات و ادبیات پیچیده مأنوس نیست درگیر زبان غامض نمی‌شود و بیشتر توجهش معطوف به معناست تا پیام.
تفاوت در پردازش محتوا: برخلاف روال معمول در کتاب‌های درسی در زمینه عقاید، در این کتاب سعی بر آن است با کمک فیلم‌ها و سخنرانی‌های خداناباوران و با طرح پرسشهایی درباره خدا، انگیزه دانشجو برای تحقیق و مطالعه در این باره افزایش یابد. این تفاوت در پردازش محتوا، ضمن جایگزینی توصیف به جای اثبات در بخش‌های مختلف کتاب مورد توجه مؤلف بوده است.

منبع خبر: معاونت پژوهشی