کتاب «رشد اخلاقی کودک در تعامل خانواده و رسانه‌های تصویری» منتشر شد

کتاب «رشد اخلاقی کودک در تعامل خانواده و رسانه‌های تصویری» منتشر شد

سه شنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۴

از دیرباز جوامع بشری دغدغه تربیت نسلی شایسته داشته­اند تا اعضای آینده جامعه افرادی برازنده بوده و بتوانند به نحوی مناسب به اهداف فردی و اجتماعی دست یابند.در این میان دغدغه به حق و همیشگی خانواده های مذهبی استناد برنامه های تربیتی به دین است و از این رو دائماً در پی یافتن تأییدهای دینی برای شیوه­های فرزندپروری هستند که راهکار آن شناخت درست و متقن از منابع دینی است. از طرف دیگر و در میان دانش­های انسانی تجربی  یکی از شاخه­های روان­شناسی نیز که به مباحث شناختی تربیتی  پرداخته، روان­شناسی رشد و بویژه رشد اخلاقی  است. رشد اخلاقی عمدتاً به ابعاد، عوامل، مسیر، مراحل، سازوکارها و رسش اخلاقی می­پردازد.

در این نوشتار، عوامل و سازوکارهای تأثیر خانواده و رسانه(تلویزیون) در رشد اخلاقی فرزند شناسایی شده است. شناسایی این عوامل بخشی مهم از مبانی تربیت اخلاقی را برای والدین در رتبه اول و اصحاب رسانه در رتبه دوم فراهم می­کند تا برنامه­های تربیتی را بر اساس این توصیف­ها بنا نهد. به همین منظور کتاب حاضر در گام مقدماتی به سراغ یافته­های تحقیقات در زمینه رشد اخلاقی رفته که رهاورد آن شناسایی یافته­های تحقیقات در این زمینه است تا پس از عرضه به منابع دینی اگر از نصاب سازگاری با محتوای دین برخوردار باشد بتوان از آن یافته در امر تربیت مدد گرفت. به همین جهت نوشتار حاضر در پنج فصل سامان یافته است. فصل اول شناسه پژوهش، فصل دوم مبانی نظری و ادبیات پژوهش،فصل سوم تأثیر خانواده در رشد اخلاقی کودک و نوجوان، فصل چهارم تأثیر رسانه در رشد اخلاقی کودک و نوجوان و در انتها، فصل پنجم شامل ارائه مدل تعاملی خانواده و رسانه در رشد اخلاقی کودک و نوجوان است. این اثر در ۳۶۷صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

کتاب حاضر که محصول رساله دکتری نویسنده در دانشگاه معارف اسلامی است از جمله آثاری است که به شکل مشترک توسط نشر دانشگاه معارف اسلامی و با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح­های پژوهشی حوزه علمیه انتشار یافته است. موضوع این کتاب رشد اخلاقی کودک با توجه به نقش خانواده و رسانه­های تصویری است که می­توان آن را در زمره مباحث روان­شناسی اخلاق دانست. این پژوهش در پنج فصل سامان یافته است. فصل اول شناسه پژوهش، فصل دوم مبانی نظری و ادبیات پژوهش،فصل سوم تأثیر خانواده در رشد اخلاقی کودک و نوجوان، فصل چهارم تأثیر رسانه در رشد اخلاقی کودک و نوجوان و در انتها، فصل پنجم شامل ارائه مدل تعاملی خانواده و رسانه در رشد اخلاقی کودک و نوجوان است.

گروه اخلاق اسلامی از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۵۸۴ و رایانامه irs@maaref.ac.ir  منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم. پست الکترونیکی@maaref.ac.ir             akhlagh

جهت آشنایی بیشتر با مطالب این اثر صفحه‌های آغازین کتاب را ملاحظه نمایید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی