کتاب «مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم» منتشر شد

کتاب «مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم» منتشر شد

چهارشنبه, ۳۰ مهر, ۱۳۹۹

کتاب «مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم و تجلی آن در بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» به قلم جناب آقای دکتر سید سعید روحانی، مدیر محترم امور پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی انتشار یافت.

این اثر رساله دکتری مولف محترم است که در مهر ماه ۱۳۹۸ در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی دفاع شده است. نوین بودن موضوع، فراوانی استناد و استفاده و تبیین آیات قرآن کریم در راستای استخراج اصول و مبانی شکل‌گیری تمدن اسلامی و تمرکز و توجه ویژه به بیانات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ویژگی‌های این اثر می‌باشد. توحید و پیوستگی عالم خلقت، عدل الهی و معاد و اعتقاد به روز قیامت، از مهمترین مبانی هستی‌شناسانه، علم و دانش، عقل و عقلانیت منتهی به خلاقیت و ابداع، از مبانی معرفت‌شناسانه مورد تبیین در کنار ترغیب ویژه اسلام به دانش و تحصیل علم و سپس خلافت، خداجویی، حق‌گرایی، عدالت‌گرایی، اراده، خردورزی، فطرت و آخرت‌گرایی از مبانی انسان‌شناسانه تشرح شده در این اثر می‌باشند. این اثر در پنج فصل سامان یافته است:

فصل اول: مباحث مقدماتی؛

فصل دوم: مبانی هستی‌شناختی تمدن در قرآن؛

فصل سوم: مبانی معرفت‌شناختی تمدن در قرآن؛

فصل چهارم: مبانی انسان‌شناختی تمدن از نظرگاه قرآن؛

فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه.

معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، ضمن تبریک به نویسنده محترم، آرزومند تولید آثار بیشتر و عمیق‌تر از سوی ایشان و سایر همکاران اداری عزیز می‌باشد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی