کتاب «مجموعه مقالات بیداری اسلامی و افق‌های آینده» منتشر گردید

کتاب «مجموعه مقالات بیداری اسلامی و افق‌های آینده» منتشر گردید

یکشنبه, ۲۳ آذر, ۱۳۹۹

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین تحول قرن بیستم شناخته شده که تأثیرات شگرفی بر مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و جهان را مفتون جاذبه خویش ساخته است. همچنین بیداری اسلامی ۲۰۱۱ که گستره پیامدهای آن در کشورهای اسلامی در منطقه آسیا و شمال آفریقا تبلور یافته، باعث فروپاشی نظام‌های منحط گردیده است؛ این دو تحول باعث ایجاد گفتمانی در معادلات فکری نظام بین‌الملل شدند که خاستگاه آن مرجعیت‌بخشی به اندیشه اسلامی در ادبیات سیاسی جهان گشت و باعث بازسازی شخصیت و هویت شکوهمندانه ملت‌های مسلمان شده است. در واقع بیداری اسلامی به نوعی «معجزه اسلام» و پیامد صدور معنوی انقلاب اسلامی قلمداد می‌شود که بازتابی از وعده الهی مبتنی بر پیروزی حق بر باطل و نابودی ستمگران را انعکاس داده بود. این تحول با حضور گسترده مردم در اعتراضات و با هدف ایجاد دگرگونی بنیادین در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» گفتمانی جدید را در نظام بین‌الملل وارد ساختند و جهانی که در سیطره تفکر سکولاریسم و اومانیسم و عاری از هرگونه معنویت‌گرایی قرار داشت را متحول ساخت و شریان عالم سیاست را با محوریت قرار دادن تفکر اسلامی حیات بخشید و عالم جهان را روحی جدید دمید و تفوق جریان استکباری و استبدادی که سال‌ها بر جهان اسلام سایه افکنده بود را منکوب سازد. چنین حیات دوباره‌ای برخاسته از هندسه فکری و معادلات استراتژیکی رهبران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.
با توجه با اهمیت موضوع بیداری اسلامی و اهتمام گروه پژوهشی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «بیداری اسلامی و افق‌های آینده» نمود و از اهل قلم درخواست ارائه یافته‌های خویش در مطالعه این تحول بین‌المللی در جهان اسلام را نمود. حاصل یافته‌های اندیشمندان حوزه بیداری اسلامی پس از بررسی و ارزیابی در مجموعه مقالاتی در سه جلد تدوین گشت.
در جلد اول اهتمام دست‌اندرکاران این مجموعه، بر آن بود تا بیداری اسلامی را در گفتمان انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دهند و نظرگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری در حوزه بیداری اسلامی که راهبردها و راهکارهای نوینی را در عرصه پویایی این خیزش دارند مورد مطالعه قرار دهند.
در جلد دوم این مجموعه تحولات و پیامدهایی که بیداری اسلامی در منطقه و نظام بین‌الملل ایجاد کرده است مورد کنکاش قرار گرفت. تردیدی نیست که معادلات منطقه‌ای و جهانی با چنین خیزشی بر هم خورد و نظام سیاسی دچار تحولاتی شد. چراکه انقلاب اسلامی جهشی توأم با عمق فکری را در جغرافیای اسلام به ویژه در میان توده ها و لایه‌های خفته جوامع اسلامی بوجود آورد که امروزه امواج بیداری اسلامی، سرتاسر جهان، مخصوصاً منطقه مهم خاورمیانه را به لرزه در آورده است. به این خاطر بیداری اسلامی با خاستگاه اسلام گرایانه‌اش برمحوریت نظام جمهوری اسلامی معادلات قدرت را در روابط بین‌الملل دچار تحول ساخته و در حال سامان دادن معادله جدیدی از قدرت می‌باشد که به انحطاط لیبرال دموکراسی خواهد انجامید به این خاطر ضرورت دانسته شد که در این حوزه نیز از اهل علم، تحلیل هایی را درخواست کنیم و به علاقه مندان عرضه شود.
در جلد سوم تاکید گردآوران این مجموعه بر این مسئله گذاشته شد که در دو حوزه فرصت ها و تهدیداتی که بیداری اسلامی با آن مواجه خواهد شد را مورد بررسی قرار دهد. مجموع تحولاتی که در حوزه خاورمیانه در کشورهای عربی اتفاق افتاد این منطقه را دستخوش تغییرات جدی کرده است. به گونه ای که فرصت هایی چون مسلط کردن گفتمان مقاومت، تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان، برپایی حکومت های اسلامی و… را رقم زده است. از سوی دیگر خطر حضور کشورهای استکباری در منطقه، مصادره شدن انقلاب‌های مردمی و استحاله شدن آنها از جمله تهدیدهای اصلی فراروی انقلاب‌های مردمی کشورهای منطقه به شمار می‌رود.
این اثر در سه جلد که جلد اول در ۳۱۲، جلد دوم در ۴۱۶ و جلد سوم در ۳۹۲ صفحه وزیری در گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی تدوین و از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.
این گروه از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۶۲۲ و رایانامه irs@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران عرصه انقلاب اسلامی است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.

منبع خبر: معاونت پژوهشی