کتاب کمک درسی «مرجعیت و انقلاب اسلامی» منتشر شد

کتاب کمک درسی «مرجعیت و انقلاب اسلامی» منتشر شد

سه شنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۹

کتاب «مرجعیت و انقلاب اسلامی؛ تحلیل مبانی و مواضع مراجع حوزه قم در قبال انقلاب اسلامی با رویکرد فقه سیاسی (۱۳۴۱ ـ ۱۳۵۷)» اثر حجت‌الاسلام دکتر حسین ارجینی، عضو محترم هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی می‌‌باشد.
هر انقلابی مبتنی بر جهان‌بینی خاصی شکل گرفته و اهداف خود را پیش می‌برد. مولدان و شارحان این بنیان‌ها، معدودند. رهبر یا رهبران انقلاب بار اصلی این مهم را به دوش می‌کشند. انقلاب اسلامی هم انقلابی است ایدئولوژیک و متکی به مبانی نظری و عریق و عمیقی که ماخوذ از متن متین اسلام است و این مبانی توسط رهبران و متفکران دینی پر و بال یافته و رشد کرده است. مرجعیت شیعی مهمترین نهادی است که حفاظت، ترویج و تعالی اندیشه اسلامی را عهده‌دار بوده است. در کتاب حاضر تلاش شده این نقش تاریخی، تحلیل و میراث گرانسنگی که به انقلاب اسلامی رسیده و چگونگی اثرگذاری و فراز و فرودهای آن مورد بررسی قرار گیرد.
نویسنده ضمن توجه به رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل موضوع توجه خود را برمبانی فقهی متمرکز ساخته‌اند موضوعی که به زعم ایشان چارچوب دقیق‌تری برای بررسی مواضع مرجعیت در حوزه علمیه قم مطرح می‌کند. بنابراین مسئله محوری پژوهش تبیین مبانی و مواضع مرجعیت در حوزه علمیه قم نسبت به انقلاب از دهه چهل تا پیروزی انقلاب با رویکرد فقه سیاسی است.
این کتاب در سه بخش و هشت فصل تدوین شده است:
بخش اول: مفاهیم وکلیات که شامل سه‌فصل است: فصل اول: بررسی مفاهیم اساسی؛ فصل دوم: نگاهی به مبارزات عالمان دینی، از تأسیس حوزه علمیه قم تا پیروزی انقلاب اسلامی؛ و فصل سوم: بررسی دیدگاه‌های مختلف درباره جریان‌های حوزوی و مواضع مرجعیت.
بخش دوم: مبانی فقهی انقلاب که دربردارنده دو فصل است: در فصل اول به ادله فقهی جواز یا وجوب انقلاب و در فصل دوم، پس از تبیین ادله عدم‌جواز انقلاب به بررسی این ادله پرداخته شده است.
بخش سوم: بررسی مواضع مرجعیت نسبت به انقلاب که سه فصل دارد: در فصل اول به بررسی مواضع مرجعیت از تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی تا کاپیتولاسیون (۱۳۴۳ ـ ۱۳۴۱)؛ در فصل دوم به مواضع مرجعیت از کاپیتولاسیون تا قیام‌های مردمی (۱۳۵۶ ـ ۱۳۴۳) و در فصل سوم نیز به بررسی مواضع مرجعیت از قیام‌های عمومی مردمی تا پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ ـ ۱۳۵۶) پرداخته شده است. امید است دانشجویان و اساتید ارجمند با بهره گیری از این متن ارزشمند در فهم و انتقال ارزش¬ها و آثار انقلاب گام موثرتری بردارند.
این اثر در ۳۲۷ صفحه وزیری در گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی تدوین و از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.
این گروه از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۶۲۲ و رایانامه irs@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران عرصه انقلاب اسلامی است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.

منبع خبر: معاونت پژوهشی