برگزاری وبینار «کرونا و شتاب روند انحطاط تمدن غرب»

برگزاری وبینار «کرونا و شتاب روند انحطاط تمدن غرب»

چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹

نخستین وبینار کرونا با موضوع «کرونا و شتاب روند انحطاط تمدن غرب» به همت انجمن علمی دانشجویی گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، روز پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۹ با حضور دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی برگزار گردید.

دکتر میرمحمدی در این نشست پس از بیان مقدمه به بررسی وطبقه‌بندی چالش‌های کرونا برای تمدن غرب پرداخت.

وی در ابتدا با بیان رویکردهای متفاوت تمدن‌پژوهی در ایران گفت: از منظر فلسفه نظری تمدن، قبل از جنگ جهانی دوم مسئله انحطاط تمدن غرب مطرح بوده است و اکنون پدیده کرونا این مسئله را شتاب بخشید.

در ادامه دکتر میرمحمدی با اشاره به وضعیت موجود غرب به لحاظ تمدنی افزود: نتیجه این شتاب، جابه جایی کانون‌های فعال تمدنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی، تحلیل جامع از تمدن غرب را تحلیل پارادایمی دانست و افزود: باظهور پدیده کرونا، تمدن غرب به لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی دچار چالش‌های جدی شده است.

وی تصریح کرد: تمدن غرب که قائل به ایجاد نظم نوین جهانی و نظم دقیق مکانیکی بوده است، اکنون عاجز و با حجم زیادی از مشکلات مواجه شده است و نمی‌تواند با جهان‌بینی فلسفی خود به آن‌ها پاسخ دهد.

معاون آموزش دانشگاه معارف اسلامی تصریح کرد: این پدیده طبیعی با هر منشائی که برای آن فرض شود، نظم طبیعی را بهم ریخته است و موجب کاهش سطح هم‌بستگی اجتماعی در غرب شده است.

ایشان در بخش دوم سخنان خود به بررسی چالش‌های معرفتی، هویتی و کارکردی وارده بر تمدن غرب پرداخت.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی