گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه)

گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه)

پنجشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۳۹۸

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه) مراسم جشنی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری، عضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت، در روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

در ابتدا ایشان در یک تقسیم بندی کلی در مورد مباحث مهدویت گفتند: ما مباحث مهدویت را به سه بحث کلیِ مباحث مقدماتی و اصلی و پیرامونی تقسیم می­کنیم که مباحثی از جمله مصدر شناسی و کتب روایی در مورد مهدویت در بخش مقدماتی می­گنجد و مباحث اصلی مهدویت سه بخش دارد؛ مباحث مربوط به خود امام و شخصیت امام مثل بحث ولادت و امامت و جایگاه و اختیارات و کارهایی که امام انجام می­دهند، بخش دوم مباحث مربوط به غیبت، علل و آثار غیبت و مکان حضرت در دوران غیبت و… می­شود، بخش سوم مباحث ظهور است که شرایط و علائم ظهور، سیره حکومتی حضرت، وقائع دوران ظهور در این بخش می­گنجد. غیر از این سه بخش برخی مباحث، مثل مهدویت در ادیان، مهدویت و فِرق انحرافی، مهدویت و غرب، مهدویت و مستشرقان در بخش مباحث پیرامونی مهدویت می­گنجد.

در بخش بعدی ایشان مباحث مربوط به خود حضرت مهدی(عج) را محور اصلی بحث قرار دادند و به ولادت ایشان و اثبات ولادت ایشان و شبهات در مورد ولادت که در میان مخالفان تشیع پررنگ است پرداختند؛ در میان مخالفان تشیع چند طیف موجود هستند، طیف وهابی که روایت محور هستند و معتقدند روایت معتبر برای تولد حضرت نیست، طیف دوم روشنفکران هستند که روایت برای آنان موضوعیت ندارد و هر طیفی پاسخ خاص و متناسب خود را می­طلبد.

ایشان گفتند: سه دلیل عمده برای اثبات ولادت داریم؛ استدلالات عقلی اعم از فلسفی، کلامی، عرفانی و تلفیق این سه با هم، مخالفین استدلالات عقلی عمدتا مخالفان تشیع نیستند بلکه از خود تشیع هستند که ادله عقلی را در اصل اثبات امامت قبول ندارند. دسته دوم ادله برای اثبات ولادت حضرت ادله نقلی است که شامل آیات و روایات از معصومین می­شوند و البته دلائل نقلی نیز مورد اشکال و خدشه است و مهمترین مخالفین ما در مباحث نقلی وهابیان هستند و البته عمده دلیل شیعه بر ولادت امام مهدی(عج) روایات فراوان و صحیح السندی است که در کتب شیعه وجود دارد. ادله سوم، ادله تاریخی هستند که عن حسٍ وجود امام زمان را خبر می­دهند و طیف وسیعی دارند و شامل تصریحات امام حسن عسگری(ع) و نشان دادن امام زمان به شیعیان و نامه نوشتن به شیعیان و خبر دادن ایشان در مورد تولد امام مهدی و دستور به عقیقه و ولیمه از طرف فرزند هستند. همچنین گزارش حکیمه خاتون که شیخ صدوق در کمال الدین می­آورد در طیف ادله تاریخی است، وکلای امام عسگری(ع) که حضرت مهدی(عج) را دیده­اند و نواب اربعه و توقیعات امام هم جزء ادله تاریخی ولادت امام به حساب می­آیند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری در آخر به طرح یکی از شبهات ادله تاریخی و پاسخ به آن اشاره نمودند؛ یکی از مباحثی که مخالفین ولادت حضرت در رد ادله تاریخی گفته­اند بحث متفرق شدن شیعه بعد از شهادت امام عسگری(ع) است که به کتاب فِرق الشیعه نوبختی ارجاع می­دهند که نوبختی در این کتابش می­گوید: “شیعه بعد از شهادت امام عسگری (ع) به چهارده فرقه تقسیم شد”. مخالفین می­گویند همین متفرق شدن شیعه نشان می­دهد خبری نبوده و فرزندی به دنیا نیامده است! پاسخ ما این است که اگر به خود کتاب فِرق الشیعه مراجعه کنید می­بینید ایشان فرق چهارده گانه را می­شمارد اما می­گوید اکثریت شیعه معتقدند که حضرت مهدی(عج) متولد شده­اند و در واقع مخالفان مغالطه می­کنند. ضمن اینکه کتب در مورد حیرت شیعه هم برای بعد از غیبت صغری و نبود نواب خاص است که شیعه وارد یک شُک شد و این حیرت بعد از رحلت علی بن محمد ثمری است و حیرت در زمان تولد و اصل تولد در میان شیعه در آن زمان نداشتیم و مسئله برای اکثریت شیعه مشخص بوده است.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی