گرامی‌داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش

گرامی‌داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش

چهارشنبه, ۲۸ آذر, ۱۳۹۷

مراسم گرامی‌داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش در روز سه‌شنبه ۲۷ آذر ۹۷ در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی و با سخنرانی حضرت آیت‌الله مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام دکتر ارجینی معاون پژوهشی دانشگاه ضمن تسلیت به مناسبت ایام رحلت حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) و گرامی‌داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، به معرفی آثار و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در طول یک سال گذشته پرداخت.

ایشان در مقدمه بحث‌های خود، ضمن بیان نگاه حضرت امام و رهبری معظم به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه، از کمرنگ شدن توجه به این حوزه در جامعه گلایه کرده و راه‌حل این معضل را حرکت در مسیر رهنمون‌های ایشان و نیل به سمت یک جامعه الگو و تمدن نوین اسلامی دانستند و این امور را منوط به تولید علوم انسانی اسلامی در جامعه معرفی نمودند.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی در ادامه صحبت‌های خود، به بیان روایتی از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وآله و سلم) در خصوص عزمت و ثمره علم و پژوهش پرداختند.

پایان‌بخش صحبتهای حجت‌الاسلام دکتر ارجینی، گزارشی کلی از دستاوردها و آثار یک‍سال گذشته معاونت پژوهشی دانشگاه، شامل کتاب‌های درسی و کمک‌درسی چاپ شده، کتاب‌های در دست تدوین، کتاب‌های در دست آماده‌سازی و فصلنامه‌های علمی و پژوهشی بود.

سخنران بعدی این مراسم، آیت‌الله مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بودند.

ایشان ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) اظهار داشتند: از سوی بارگاه حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) برکات فراوانی برای شهر قم و اهالی آن ظاهر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) بیان کردند: طبق فرموده امام رضا (ع) هرکس حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) را در قم زیارت کند، از اهالی بهشت خواهد بود.

وی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه توسط حضرت امام خمینی (ره) اعلام شده و در سخنرانی‌های مکرر روی این وحدت تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: امام راحل می‌دانستند که این انقلاب، یک انقلاب اسلامی با هدف پیاده کردن برنامه‌ها و قوانین اسلام و قرآن و بر محور ولایت فقیه خواهد بود و روشن است که ابرقدرت‌ها در مقابل این نظام الهی موضع‌گیری و اخلالگری خواهند کرد.

آیت الله مقتدایی ادامه دادند: نظامی که بخواهد تحت امر ولی فقیه کار کند، یقینا در جهانی پر از مفسده و ظلم، دشمنان زیادی خواهد داشت، به همین جهت حضرت امام خمینی (ره) برای ایجاد دو بازوی قدرتمند، دارای نفوذ و اثرگذار در جامعه، وحدت حوزه و دانشگاه را اعلام کردند.

ایشان تأکید کرد: اگر این دو نهاد قدرتمند، صاحب نفوذ، فکر و دانش با هم هماهنگ باشند، در حقیقت دو قشر صاحب اندیشه علمی و اثرگذار در جامعه با همراهان خود حامی نظام خواهند بود، به تعبیر دیگر ملت ایران به صورت یکپارچه حمایت کننده از نظام خواهند بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: این هدف والا و گرانبها تا آخر عمر امام راحل، مورد تأکید ایشان بوده و امروز هم به شدت مورد تأکید و حمایت رهبر معظم انقلاب قرار دارد.

وی با بیان این‌که حوزه سابقه اثرگذاری در اجتماع مردم را دارد، گفت: امروز دشمنان به صورت گسترده ایجاد شبهه می‌کنند و درصدد خارج کردن مسلمانان از دایره دین هستند، عرفان‌های کاذبی که در جامعه رسوخ کرده و گاهی اوقات موجب گمراهی قشر‌های علمی همچون حوزویان می‌شود، بخشی از توطئه و خیانت دشمنان است.

آیت الله مقتدایی با بیان این‌که نهاد روحانیت در کنار امام راحل مسؤولیت‌های نظام را پذیرفته و برای حفظ نظام اسلامی به ایشان کمک کردند، خاطرنشان کرد: اساتید بسیاری، همچون شهید مفتح و مطهری منصب‌های خود در حوزه را رها کرده و با تدریس در دانشگاه به کمک نظام اسلامی و امام راحل شتافتند که هدف آن‌ها ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه بود.

وی با اشاره به تأثیر دانشگاه در جامعه بیان کرد: نهاد دانشگاه یک نهاد علمی با سابقه تربیت اساتید و دانشمندان برجسته، انقلابی، اهل ابتکار و اختراع و نخبه است که خدمات بسیاری به اسلام و انقلاب داشته و با خدمات والای علمی خود موجب ارتقای رتبه‌های علمی گسترده نظام اسلامی در سطح جهانی شده‌اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه ادامه داد: این دو نهاد قوی در کشور، قدرتی بی‌نظیری برای این انقلاب، نظام و حکومت ایجاد کرده‌اند که با وجود حمایت همه جانبه و بازوی علمی و نفوذ آن‌ها در جامعه، هیچ دشمنی یارای مقابله با آن را نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که وظیفه ما اعم از روحانیون و دانشگاه حفظ وحدت بین حوزه و دانشگاه است، اظهار داشت: هدف این وحدت حفظ نظام الهی موجود است که تلاش و جدیت ما را می‌طلبد، به نظر بیشترین نیاز به این وحدت، زمان کنونی است که دشمنان علیه جمهوری اسلامی متحد شده اند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اتحاد دشمن در ایجاد جنگ تحمیلی علیه ایران خاطرنشان کرد: در زمان جنگ تحمیلی اتحاد آن‌ها بر ایجاد جنگ سخت علیه نظام تعریف شده بود، اما اتحاد امروز آن‌ها در جهت ایجاد تفرقه بین اقوام و مذاهب مختلف و ایجاد تنفر از نظام اسلامی و مسائل دینی قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان افزود: هدف دشمنان دور کردن مردم از این نظام، دین و عقاید اسلامی است، یکی از کار‌های آن‌ها ایجاد شبهه و شایعه علیه روحانیت و ایجاد اختلاف بین جامعه حوزی و دانشگاهی به منظور ساقط کردن این نظام الهی است، اما به یاری خداوند و با وحدت این دو قشر علمی، قدرتی جامع علیه جبهه دشمنان ایجاد خواهد شد و این نظام تا رسیدن به هدف والای خود با قدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد و نقشه‌های شوم و خائنانه دشمنان خصوصا آمریکا و صهیونیسم با شکست مواجه خواهد شد.

در ادامه مراسم از آثار منتشر شده دانشگاه معارف اسلامی در سال ۹۷ رونمایی شد.

لیست رونمایی کتاب‌های درسی و کمک درسی دانشگاه معارف اسلامی

سال ۱۳۹۷

ردیف عنوان کتاب نویسنده درسی

 کمک درسی

گروه
۱.               آیات بیّنات

(تفسیر گلچینی از معارف قرآن کریم)

یعقوب جعفری کمک درسی آشنایی با منابع اسلامی
۲.               از ژرفای دریا؛

تحلیلی بر سطوح معنایی و باطنی قرآن

حجت‌الاسلام دکتر

سید محمدحسین میری

کمک درسی
۳.               تاریخ صدر اسلام

با رویکرد اخلاق نبوی

(به انضمام پیشینه جریان نبوت)

دکتر نیکو دیالمه درسی تاریخ و تمدن اسلامی
۴.               مجموعه مقالات

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

(جلد دهم)

دکتر یدالله حاجی‌زاده

دکتر محمدحسین دانش‌کیا

کمک درسی
۵.               آیات بیّنات:

تفسیر آیات منتخب تاریخی در قرآن کریم

یعقوب جعفری کمک درسی
۶.               بررسی مطالعات سیره نبوی

در ویراست دوم دائره‌المعارف اسلام

«با تأکید بر گفتمان یهودی»

حجت‌الاسلام دکتر

داوود رنجبران

کمک درسی
۷.               اندیشه اسلامی ۱؛

مبدأ و معاد

دکتر سیداکبر حسینی‌قلعه‌بهمن درسی مبانی نظری اسلام
۸.               انسان‌شناسی

از منظر علامه طباطبایی؛

با رویکرد نیازمحوری و پاسخ به شبهات

دکتر محمدجواد فلاح درسی
۹.               کلام اجتماعی اسلام؛

چیستی، گستره و روش

مرضیه عبدلی کمک درسی
۱۰.           تفسیر قصه آدم در قرآن دکتر مجید صالحی کمک درسی
۱۱.           بنیادهای معرفتی خداشناسی،

تحلیل مبانی معرفت‌شناختی

ریچارد سوئین برن

در اثبات وجود خدا

دکتر محمدجواد اصغری کمک درسی
۱۲.           زبان قرآن در اندیشه علامه طباطبایی؛

با رویکرد انتقادی به دیدگاه نومعتزله

محمد طاهری کمک درسی
۱۳.           دانش خانواده و جمعیت ؛

(ویراست ۳)

جمعی از نویسندگان درسی اخلاق اسلامی
۱۴.           گرایش به عرفان‌های کاذب؛

عوامل و راه‌های درمان

معصومه استودان کمک درسی

 

 

در پایان این مراسم، از پژوهشگران برتر دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۳۹۷ تقدیر به‌عمل آمد:

  1. دکتر محمدجواد فلاح(عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)؛

به جهت ارتقاء رتبه علمی به دانشیاری،

  1. دکتر سید ضیاء‌الدین میرمحمدی(عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)؛

به جهت کسب رتبه رساله برتر دکتری،

  1. خانم طیبه قائمی بافقی(فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه معارف اسلامی)؛

به جهت کسب رتبه پایان‌نامه برتر کارشناسی ارشد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی