گزارش برگزاری سومین پیش‌نشست همایش دکترین مهدویت

گزارش برگزاری سومین پیش‌نشست همایش دکترین مهدویت

دوشنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۲

سومین پیش‌نشست کمیته ویژه استادان معارف اسلامی، نوزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به صورت مجازی در دانشگاه معارف اسلامی در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار گردید.
در این پیش‌نشست سرکارخانم مبشره نصیری (مدرس معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان و دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران) به ارائه مقاله خویش با عنوان «آسیب‌شناسی نفوذ تفکر استعمار نوین بر اندیشه انقلابی جوانان» پرداختند.لازم به ذکر است که ایشان این مقاله را با همکاری جناب آقای دکتر محمدهادی منصوری تدوین کرده‌اند.

 

 

چکیده مقاله
انقلاب اسلامی ایران با هدف ایجاد حکومت زمینه‌ساز ظهور و تحقق حکومت مهدوی و ارزش‌های بی‌بدیل اسلامی همچون استکبار ستیزی، شکل گرفت. اما در طول این سال‌ها، از گزند و تهدیدات دشمن مستکبر در امان نبوده است. ادامه‌دهندگان مسیر انقلاب بی‌تردید جوانانی هستند که با گذر زمان از انقلاب فاصله سنی و هویتی پیدا می‌کنند. حفظ و بقاء ارکان‌ها و پیاده‌سازی آرمان‌های انقلاب به دست جوانان انقلابی میسر است. به همین جهت شناخت و مقابله با نقشه‌های استکبار برای حفظ و بقاء انقلاب از ضروریات دینی است. این پژوهش ضمن تبیین انقلابی‌گری، نظریه نظام انقلابی، استعمار فرانو، به تبیین شیوه‌های نفوذ استعمار از جمله جهانی‌سازی، دهکده جهانی، سند ۲۰۳۰ بعنوان تلاشهایی از سوی دشمن برای آسیب‌رسانی به سرمایه های انقلاب یا قشر جوان پرداخته است. دقت و توجه نهادهای مربوطه برای ایجاد بینش و نگرش انقلابی و در پی آن گسترش سبک زندگی انقلابی میتواند نقشه‌های دشمن را خنثی‌سازی کند. نویسنده از روش توصیفی تحلیلی برای نگارش مقاله استفاده برده است.

 

واژگان کلیدی
تفکراستعماری، اندیشه انقلابی، جهانی‌سازی، تهاجم فرهنگی، سند ۲۰۳۰.

منبع خبر: معاونت پژوهشی