گزارش برگزاری همایش دکترین مهدویت

گزارش برگزاری همایش دکترین مهدویت

چهارشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۲

نوزدهمین همایش دکترین مهدویت با عنوان «جوان، انتظار و استمرار انقلاب اسلامی» در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
آیین افتتاحیه نوزدهمین همایش دکترین مهدویت با حضور سید محمد آقامیری استاندار قم، اساتید، حوزویان و مسئولین استانی در شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پیام آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، رئیس پژوهشکده مهدویت، قرائت شد.
در ادامه سید علی‌اکبر اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران، گفت: بسیار خرسندیم از اینکه در این زمان مقدس نیمه شعبان و مکان مقدس مسجد جمکران در محضر مؤمنین و عالمان دینی و ترویج کنندگان کتاب الهی و آسمانی هستیم.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید بخشی ضمن تبریک اعیاد نیمه شعبان و میلاد امام عصر(عج) اظهار کرد: هرچه از انقلاب اسلامی ایران می گذارد و این درخت انقلاب ریشه‌دارتر و تنومندتر می‌شود به همان اندازه دشمنی‌ها و موانع بیشتر می‌شود؛ امروز جلوه‌های تلاش دشمنان را در عرصه‌های مختلف از جمله جنگ تمام عیار رسانه‌ای و جنگ شناختی می بینیم.
دبیر علمی نوزدهمین همایش دکترین مهدویت ادامه داد: امسال ۱۸۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که پس از ارزیابی مقالات توسط اساتید، ۵۶ مقاله امروز در ۴ کمیسیون ارائه و نقد خواهد شد.وی با بیان اینکه ۵۲ درصد نویسندگان مقالات خواهران و ۴۸ درصد از برادران بودند، تصریح کرد: فراوانی مقالات به لحاظ موضوعات شامل ۳۰ درصد با محور انتظار و امید، ۲۰ درصد زمینه‌سازی ظهور و انقلاب، ۱۰ درصد مقالات تربیتی، ۱۰ درصد مقالات محتوا و روش‌های آموزش و ۲۰ درصد در حوزه جوان و نوجوانان آسیب‌ها و راهکارها بوده است.
دبیر علمی نوزدهمین همایش دکترین مهدویت با اشاره به اینکه مقالات توسط اساتید، طلاب و دانشجویان نگارش شده است، تأکید کرد: همایش‌ها اطلاعات به روز را ارائه می‌دهند لذا پژوهشگران باید از این فرصت‌ها استفاده کنند.
تجلیل از مهدی یاوران، رونمایی از منشورات جدید مؤسسه آینده روشن از جمله برنامه‌های آیین افتتاحیه این همایش بود.
ارائه و نقد ۴۸ مقاله در قالب کمیسیون‌های چهارگانه، تجلیل از مهدی‌یاوران، رونمایی از منشورات جدید مؤسسه آینده روشن از جمله برنامه‌های آیین افتتاحیه این همایش بود.
لازم به ذکر است دو مقاله از دانشگاه معارف برای ارائه در روز همایش در کمیسیون‌ها برای ارائه انتخاب شد؛مقاله آقای دکتر محمدهادی منصوری(عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) با عنوان «شناخت عوامل استضعاف علمی در نظام اندیشه‌ای مقام معظم رهبری» که با همکاری آقای تقوی‌زاده (مدرس معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان) و مقاله سرکارخانم مبشره نصیری (مدرس معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان) با عنوان«آسیب‌شناسی نفوذ تفکر استعمار نوین بر اندیشه انقلابی جوانان» که با همکاری جناب آقای دکتر محمدهادی منصوری تدوین شده است. لازم به ذکر است امسال کمیته ویژه اساتید معارف اسلامی برای اولین بار در همایش دکترین مهدویت راه‌اندازی شده است و همچنین در سایت دانشگاه این امکانات فراهم گردید تا اطلاعات مقالات ارسالی از سوی اساتید معارف جداگانه برای کمیته ویژه اساتید معارف در دکترین مهدویت ارسال شود. ضمن اینکه ۳ پیش نشست در دانشگاه برگزارگردید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی