گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای عیسی مولوی وردنجانی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای عیسی مولوی وردنجانی

دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای عیسی مولوی وردنجانی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع رساله: الگوی رفتاری امام خمینی (ره) در مواجهه با جریان های سیاسی.
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارجینی.
اساتید مشاور: جناب آقای دکتر یعقوب توکلی و جناب آقای دکتر جواد منصوری.
اساتید داور: جناب آقای دکتر امیر سیاه پوش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر نوروزی، جناب آقای دکتر شیرودی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده رساله
در علم جامعه‌شناسی همواره رفتار سیاسی رهبران و کنش جریان‌های سیاسی در جوامع، مورد نظر اندیشمندان قرار داشته است. بدین سبب مسئله اصلی تحقیق حاضر، تبیین الگوی رفتار سیاسی امام خمینی(ره) در مواجهه با جریان‌های سیاسی است. پژوهشگران در بررسی مشی سیاسی رهبران با طرح نظریه‌هایی، رهیافت‌های گوناگونی را جهت مطالعه رفتار سیاسی آن‌ها در جهان پایه‌گذاری نموده‌اند. ناکارآمدی این نظریه‌ها در پوشش کنش سیاسی رهبران جوامع، سبب شد محققان با رویکردهای متفاوتی رفتار سیاسی آن‌ها را مورد تحلیل قرار دهند؛ اما به علت نگرش مادی‌گرایانه اندیشمندان، همچنان گسست ایدئولوژیکی با رفتار رهبران تعالی‌گرا وجود داشت؛ بنابراین در بررسی رفتار سیاسی امام خمینی(ره)، مشتمل بر رهیافتی تعالی‌گرایانه که خاستگاه اندیشه سیاسی ایشان نیز بود؛ چارچوب محتوایی پژوهش سامان یافت. این تحقیق که به لحاظ دستیابی به نتیجه از نوع تحقیقات اکتشافی محسوب می‌شود. با روش توصیف و تحلیل به گردآوری اطلاعات و مقولات موضوعی تحقیق از منابع مربوط به امام خمینی(ره) اهتمام می‌ورزد. قلمرو زمانی تحقیق شامل سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸ می‌باشد. در این بازه زمانی بر پایه برداشت مفهوم فرایندی حاکم بر اصطلاح الگو، در سه حوزه مبانی، اصول و اهداف، کنش سیاسی امام خمینی(ره) در مواجهه با جریان‌های سیاسی مورد سنجش قرار گرفت. شالوده مبانی رفتاری امام خمینی(ره) در سه سطح بینش، گرایش و دانش پیگیری شده است. نتایج حاصل از تحلیل مبانی رفتاری امام(ره) مشعر تبلور نهادینگی نگرش توحیدی، مولفه‌های اخلاقی و علوم مختلف در رفتار سیاسی ایشان است. در حیطه اصول رفتاری با کاربست معنای الزامات رفتاری در این واژه، به اصطیاد از سه حوزه مبانی، رفتار و گفتار و استنتاج از داده‌های مطالعاتی در ابعاد مختلف، الزامات رفتاری امام خمینی(ره) در مواجهه با جریان‌های سیاسی استخراج گردید. اهداف رفتاری ایشان با اهتمام به رسالت رهبر جامعه اسلامی و حفظ دو مؤلفه مصالح و منافع نظام سیاسی به دست آمدند. آنچه در این فرایند از اندیشه و رفتار سیاسی امام خمینی(ره) حاصل آمد؛ به‌کارگیری دو عنصر اساسی «هدایت‌گری» و «تعامل‌ و تقابل» با ابتنای بر «عقلانیت سیاسی» در مواجهه با جریان‌های سیاسی است؛ که در قالب تعامل و تقابل هدایت‌گرانه تفسیر و هم‌سنخ با نظام اندیشگی تعالی‌گرایانه امام خمینی(ره) تشریح گردید. روند مواجهه امام خمینی(ره) با جریان‌های سیاسی در شکل‌گیری وحدت رویه، هدایت فکری و کنشی به سمت تفکر اسلامی است. در این راستا با تعامل و تقابل عقلانی و بهره‌مندی از اقتضائات زمانی، به فراخور موضوع به تشویق، نصیحت، تذکر، صبر، روشنگری و رفتاری قاطعانه با جریان‌های سیاسی می‌پردازد.

واژگان کلیدی
امام خمینی(ره)، جریان‌های سیاسی، رفتار سیاسی، دهه نخست انقلاب اسلامی، الگو، اندیشه سیاسی.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها