گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد شاه سنایی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد شاه سنایی

دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد شاه سنایی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع رساله: الگوی مدیریت امام خمینی(ره) در حل بحران های داخلی جمهوری اسلامی ایران.
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد نوروزی.
اساتید مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین ارجینی و جناب آقای دکتر محمد تقی نوروزی.
اساتید داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش، جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده رساله
پژوهش پیش‌رو با طرح این پرسش اساسی که الگوی مدیریتی امام خمینی(ره) در حل بحران‌های جمهوری اسلامی ایران چیست کوشیده است با بهره‌گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی به استخراج الگوی مدیریتی حضرت امام دست یابد. این پژوهش با تحلیل فرآیندی از الگو که مشتمل بر چرخه‌ای از مبانی، اصول حاکم و اهداف حل بحران می‌شود، بر این اعتقاد است که الگوی مدیریتی امام خمینی در یک چرخه فکری برخاسته از مبانی دینی و اصول الهی شکل گرفته و ناظر به اهدافی در نظام اسلامی است. مبانی الگوی مدیریتی امام خمینی در حل بحران‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی برشمرد که پایبندی بدانها این الگو را متمایر از سایر الگوهای حل بحران در نظام های فکری دیگر و حتی الگوی سایر متفکران اسلامی دارای مواضع متمایز از امام خمینی می کند. اصول حاکم بر حل بحران در اندیشه امام خمینی را نیز می‌توان محورهایی چون خدا محوری، مردم محوری، قانون مداری، توجّه به اصول اخلاقی و رعایت مصالح نظام اسلامی دانست. غایت حل بحران نیز در این چرخه، اهدافی همچون تأمین رشد و تعالی جامعه، حفظ نظام اسلامی و تأمین امنیت می‌باشد. الگوی استخراج شده از اندیشه امام خمینی در حل بحرانها نشان دهنده تدبیر به موقع ایشان بود که توانستند بحران‌های داخلی کشور را در راستای اهداف کلان نظام اسلامی مدیریت و کنترل نمایند. رساله با بررسی سیره و عملکرد امام خمینی(ره) در مواجهه با بحران‌ها، کوشیده است در پایان به ترسیم الگوی مدیریتی ایشان در بحران‌های داخلی نظام جمهوری اسلامی ایران دست یابد. یافته‌های تحلیل حاکی از آن است که مدل مدیریتی حضرت امام(ره) بر پایه تعریفی که از الگو ارائه شده است بر بحران های تحولات پس از انقلاب اسلامی تا رحلت ایشان قابل انطباق می باشد.

واژگان کلیدی
بحران، مدیریت، بحران‌های داخلی، امام خمینی(ره)، الگو، جمهوری اسلامی.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها