گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمود کشاورز

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمود کشاورز

یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای محمود کشاورز، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: رهیافت مقابله ای جمهوری اسلامی علیه دشمن در جنگ شناختی با تاکید بر شبکه سازی هوشمند سرمایه انسانی.
اساتید راهنما: جناب آقای دکتر علی‌محمد نائینی و جناب آقای دکتر امیر سیاه‌پوش.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسین ارجینی.
اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدرضا محمودی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن پناهی‌آزاد، جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات فکری، فرهنگی گسترده در ساختار نظام جمهوری اسلامی، سبب برنتابیدن قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی و مقابله مداوم با اساس و بنیان‌های نظام به هر شکل ممکن بوده است.
با گسترش دانش نوین در عرصه‌های مختلف، روش‌های مقابله‌ای نیز تغییر یافته؛ جنگ‌شناختی به عنوان یکی از حوزه‌های کاربردی علوم شناختی، مفهومی است که در سالیان اخیر به صورت تکامل یافته‌تر، پیشرفته‌تر و اثرگذارتر از دیگر عرصه‌های نبرد، با هدف بهره‌برداری از اسرار ذهن و قلب، با کارکردی شناختی و متکی بر زیرساخت‌های نوین مورد توجه واقع شده است.
هدف از این پژوهش ایجاد یک بینش متناسب جهت طراحی، سیاست‌گذاری، شناسایی و بهره‌برداری تخصصی ظرفیت‌ها و تنظیم روابط بین نهادی و در یک کلام استفاده از ظرفیت نخبگان و ایجاد شبکه‌ای هوشمند به عنوان یک سرمایه انسانی ـ اجتماعی در مقابله با ظرفیت عظیم حملات دشمن بوده که بصورت روش تحلیلی با این فرضیه که «جمهوری اسلامی می‌تواند با اقدامات مقابله‌ای و با بهره‌مندی از شبکه عظیم نخبگان به عنوان یک سرمایه جهت مقابله با دشمن از طریق دفاع همه جانبه، اقدام نماید.» و البته نتایج آن سبب تصمیم‌سازی صحیح، کاسته شدن تداخلات ناشی از اختلال دستگاه محاسباتی، برنامه‌ریزی متناسب، منسجم و هوشمندانه نسبت به برهم زدن معادلات دشمنان و به تبع آن اقدامات تقابلی به جهت خنثی سازی تأثیرات، می‌گردد.
از لحاظ محتوا از نوع تحقیقات بنیادین، از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات اکتشافی آینده‌پژوهانه است که با ترکیبی از روش‌های اسنادی، کتابخانه‌ای، تحلیل محتوا و میدانی صورت پذیرفته است.

 

واژگان کلیدی
رهیافت مقابله‌ای، جنگ‌شناختی، شبکه‌سازی هوشمند، سرمایه‌های انسانی، جمهوری اسلامی.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها