مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ با حضور ریاست محترم نهاد

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ با حضور ریاست محترم نهاد

چهارشنبه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۷

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

در این مراسم که جمعی از اساتید، دانشجویان و و کارکنان دانشگاه حضور داشتند در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دکتر شاکری به بیان روایتی از امام کاظم (ع) پرداختند که آن حضرت فرمود: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَهٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِیلَ عَلَّامَهٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَهُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَیَّامِ الْجَاهِلِیَّهِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِیَّهِ قَالَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص ذَاکَ عِلْمٌ لَا یَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا یَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل» (اصول کافی ، ج ۱ ، ص ۳۲، باب فضل العلم) ‌

هنگامی که رسول خدا (ص) وارد مسجد شد دید جماعتى گرد مردى را گرفته‌اند. فرمود: چه خبر است؟ گفتند: علامه‌ای‌ است. فرمود: علامه یعنى چه؟ گفتند: داناترین مردم است بدودمان عرب و حوادث ایشان و بروزگار جاهلیت و أشعار عربى. پیغمبر فرمود: اینها علمى است که جاهل به آن را زیانى ندهد و عالمش را سودى نبخشد، سپس فرمود: همانا علم سه چیز است: آیه محکم، فریضه عادله، سنت پا برجا، و غیر از اینها فضل است.

دکتر شاکری در ادامه افزود: با توجه به این روایت، علم یا باید در حوزه علوم عقلی و معارف الهیه باشد یا در حوزه مباحث اخلاق و یا اموری که زندگی بشر را سامان بدهد، و نکته مهم این است که نافع باشد و بشود مورد بهره­مندی و استفاده قرار بگیرد. علمی که منفعت نداشته باشد علم نیست و تنها فضل است! ما که هم سلک حوزوی داریم و لباس روحانیت را به تن داریم و نماد دین در جامعه هستیم و هم به دانشگاه آمدیم با رسالتی مشخص، باید علم آموزی ما در خدمت دین باشد.

دکتر شاکری در ادامه دانشجویان جدید الورود را مورد خطاب قرار داده و گفتند: دانشگاه معارف اسلامی فرصتی مناسب برای خدمت در جهت اهداف انقلاب اسلامی است. ما ضمن خودسازی، مسئولیت هدایت جامعه بشری را نیز بر عهده داریم. رسالت ما در راستای وظایفی بود که ائمه(ع) داشتند لذا این فرصت را باید غنیمت بشمارید. امکاناتی که دانشگاه برای شما فراهم آورده و اساتیدی که در اختیار شما قرار گرفته، یک فرصت استثنایی است. اگر از فرصت­های بوجود آمده، بهره نبریم مدیون هستیم!

در پایان دکتر شاکری خاطرنشان نمودند: همانطور که حضور در عرصه­های علمی ضرورت دارد، حضور فرهنگی و انقلابی در این مقطع حساس تاریخی، دارای اهمیت فراوانی است. ما دفاع از نظام را در کنار درس خواندن و مباحث علمی و آموزشی و پژوهشی، باید یک اصل بدانیم. دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی دانشگاهی نیست که نسبت به اتفاقات پیرامونی و وقایع جهان اسلام بی تفاوت باشد! کسی که می­خواهد استاد معارف اسلامی باشد نمی­تواند نسبت به اتفاقات بی­تفاوت باشد اگر کسی اینگونه می­اندیشد بی­راهه آمده و باید برگردد. بدون دغدغه انقلابی امکان ندارد بتوانیم اسلام را ترویج کنیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفتند: انقلاب اسلامی ایران به دلیل محتوای خاص خودش انقلابی متمایز از همه تحولات و جنبش های اجتماعی و سیاسی بود که در دنیا رخ داد. اگر سیر تحولات دنیا در قرون اخیر را بررسی کنیم مسیری که جهان ناگزیر از رسیدن به آن بود، جهانی خالی از دین بود! برخی می گفتند قرن ۲۰ و ۲۱ قرن مرگ دین و خداست حتی جوامع مسلمان در حرکت های سیاسی خودشان میلی نداشتند که از عباراتی که به ارزش های دینی آنها اشاره کند به کار ببرند! اگر جنبش های کشور های مسلمان، در مقطعی که جنبش های ضد استعماری هست، را بررسی کنید به جز معدود حرکات، باقی حرکت ها، حرکت های بدون عنوان دین بود. در این بستر و فضا یک اتفاق بر خلاف مسیر دنیا رقم می خورد به نام انقلاب اسلامی که سردمدار آن یک روحانی است. در دنیایی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که چیزی به عنوان حرکت سیاسی در جریان مذهبی وجود نداشت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهه در ادامه خاطرنشان کردند: ترسیم این صحنه برای شما  به این جهت بود تا بدانید دانشگاه معارف اسلامی و دروس معارف اسلامی در چه جایگاهی از این بستر و جریان قرار دارد. دانشگاهی که برگرفته از تمدن غرب است و برای پیاده کردن نظام غربی توسط رضاه خان در ایران تاسیس می شود، بنیاد دانشگاه برای سکولاریزه کردن نظام سنتی ایران است، تربیت انسان هایی که متخصص و متعهد به نظام غربی هستند. اما انقلاب اسلامی و در ادامه انقلاب فرهنگی این جریان غلط را متحول کرد. شاید یکی از مهمترین تحولاتی که بعد از انقلاب فرهنگی در دانشگاه رقم خورد، برای اینکه دانشگاه تراز انقلاب بشود، ورود دروس معارف به دانشگاه است. هدف از ورود دروس معارف این بوده که بچه هایی که وارد دوره کارشناسی می شوند در دانشگاه با آشنایی که با معارف اسلامی پیدا می کنند کسانی بشوند که دل بسته اسلام و هویت اسلامی و آشنای به معارف اسلامی و دل بسته به انقلاب اسلامی بشوند و در دروس معارف باید این اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی در ادامه به دو خطری که دروس معارف اسلامی را تهدید می کند اشاره نمودند: نخستین خطر این است که از یک طرف تصور شود دروس معارف اسلامی، دروسی است مانند سایر درس های دانشگاه، همانطور که دانشجو فیزیک و ریاضی عمومی را پاس می کند در کنار آن ادبیات فارسی و زبان انگلیسی را هم پاس می کند، انقلاب اسلامی را هم پاس می کند! اینها دروسی می شود که دانشجو می گذراند و بیشتر از این نباید انتظار داشت، یعنی تصور آموزشی صِرف و انتقال محتوا داشتن و نمره گرفتن و گذراندن درس! بخش زیادی از نقدها و آسیب هایی که به دروس و اساتید معارف اسلامی می شود از این ناحیه است یعنی آنچه بنا بود با دروس معارف اسلامی اتفاق بیفتد آیا نتیجه لازم را داشته یا نداشته است؟

خطر دوم این که دروس معارف را صرفا فرصتی برای تبلیغ دین بدانیم و تصور کنیم آنچه استاد معارف اسلامی باید انجام دهد تبلیغ دین است و جنبه علمی و آموزشی و پژوهشی که بنیاد درس است را مورد غفلت قرار دهیم! در حالی که آنچه در درس معارف اسلامی باید اتفاق بیفتد این است که با تبیین عالمانه معارف دینی و انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی و تاریخ و اخلاق اسلامی، با بیان عالمانه، خروجی، ارتقاء دانشجو از نقطه ای به نقطه بالاتر و به سمت هدف مطلوب باشد.

دکتر رستمی، در بخش دیگر از سخنانشان اشاره کردند؛ افتخارم این است که دانش آموخته این دانشگاه هستم و فضای دانشگاه معارف اسلامی برکات زیادی برای بنده داشته است. دانشگاه معارف اسلامی جایی است که برای تربیت مدرس دروس معارف اسلامی تاسیس شده و دانشجویان صلاحیت های مدرس دروس معارف اسلامی را در حد اعلی باید داشته باشند و این رسالت شما را سنگین می کند. ایشان دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی را نماینده حوزه علمیه در دانشگاه دانستند و گفتند: مسیر، مسیر آسانی نیست و مسئولیت، مسئولیت بزرگ و سنگینی است و از این جهت لازم است فرصت دانشجویی را به عنوان یک فرصت تکرار ناشدنی برای خودتان بدانید. گزارش هایی که از همکاران و دوستان دانشگاه معارف اسلامی گرفتیم خیلی امیدوار کننده است یعنی ورودی های دانشگاه نسبت به قبل بهتر است.

در ادامه دکتر رستمی طلبگی را معامله با خدا و اهل بیت دانستند و بیان داشتند که قدر این فرصت به وجود آمده را بدانیم، بعد از ۱۴۰۰ سال فرصتی برای حاکمیت دین پیدا شده، فرصتی برای اداره جامعه بر اساس مبانی دین پیدا شده و باید این فرصت را متوجه باشیم و در حال حاضر با نقطه مطلوب فاصله فراوان داریم. بعد از ۱۴ قرن امانتی در اختیار جامعه حوزوی قرار گرفته، مجاهدت های حضرت امام (ره) و تجربیات علمای گذشته و فداکاری شهدا این امانت را به ما رسانده و فردا همه ما مورد سوال قرار خواهیم گرفت که چه کردیم؟ خدا به یاوران دین خود وعده نصرت داده است؛ «ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم».

در پایان مراسم از آقای دکتر گرامی (به نمایندگی از معاونت آموزشی) جهت کسب بالاترین درصد قبولی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه معارف اسلامی در آزمون دکتری سراسری سال ۱۳۹۶؛ از خانم زهره خلیلی (رشته حفظ ۲۰ جزء) و از آقای روح الله قهرمانی (بخش کتبی رشته احکام) جهت راهیابی به مرحله کشوری مسابقات قرآنی دانشجویان و آقای سید حامد نیازی به عنوان فعال فرهنگی تقدیر شد.