گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای روح الله صدراللهی
پنجشنبه, ۱۵ آذر, ۱۳۹۷به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای روح الله صدراللهی، مقطع دکتری، گرایش مبانی نظری اسلام یکشنبه ۱۱/آذر/۱۳۹۷ ساعت ۱۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع رساله جناب آقای روح الله صدراللهی: تبیین و تحلیل مفهوم خدا در قلمرو صفات فعلیه از دیدگاه ملاصدرا و ارزیابی آن با قرآن و سنت.
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عسگری سلیمانی امیری.
اساتید مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن پناهی آزاد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی.
اساتید داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاری قره باغ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد رودگر کوهپر.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.
چکیده رساله:
تبیین مفهوم خدا در قلمرو صفات فعلیه، از مباحث مهم در باب خداشناسی است که بدان کمتر پرداخته شده است. از رهگذر این تبیین، به درک بهتری از رابطۀ خالق و مخلوق، رابطۀ ذات ثابت و فعل متغیر خداوند و ارتباط صفات فعلی با ذات او خواهیم رسید. مفهومی که از خداوند در اثر چنین تبیینهایی از خداوند در قلمرو صفات فعلیهاش حاصل می شود، باید درک درست و مطابق واقع باشد و نیز با تعالیم وحیانی برآمده از کتاب و سنت کاملا سازگاری داشته باشد.
ملاصدرا مفهومی از خداوند در قلمرو صفات فعلیهاش به دست میدهد که خداوند اصل و حقیقت وجود است که تمام کمالات وجودی به او برمیگردند. لذا تمام صفات کمالی خداوند اعم از صفات ذاتی و فعلی به منشأ این صفات که ذات خداوند هستند، برگشت میکنند. بر مبنای تشکیک در وجود، ملاصدرا صفات کمالی خداوند را ذو مراتب میداند که از مرتبۀ ذات تا مرتبۀ فعل الهی را شامل میشود و صفات خداوند در مرتبۀ ذات، عین ذات و در مرتبۀ فعل، عین فعل الهی هستند و تمام صفات فعلی خداوند به صفات ذاتی و به ذات الهی برگشت میکنند.
همۀ موجودات، فعل خداوند هستند و معیت قیومیۀ الهی همان اضافۀ اشراقیۀ خداوند است که موجودات را ایجاد میکند و فعل خداوند، واحد و به نحو ابداعی و دفعی است و تدریج در برخی از افعال الهی ناشی از ذات خدای متعال نیست، بلکه این تدریجی در بدنه فعل به دلیل ضعف وجودی آنهاست. از این رو بین خداوند بسیط محض و معلولهای مختلف، علل متعددی واسطه میشوند که این کثرات و تدریج به وسائط بر میگردند. ملاصدرا بر طبق قاعده «بسیط الحقیقه» میگوید که خداوند تمام کمالات وجودی را داراست و از داشتن نقائص امکانی تغییر و حرکت و دیگر محدویتهای امکانی مبرّاست. بنابراین تمام نقصهای وجودی به مخلوقات بر میگردد نه، به خالق.
آیات و روایات نیز مفهومی از خداوند در قلمرو صفات فعلیه به دست میدهند که خداوند دارای صفات فعلی است و صفات فعلیه ریشه در صفات ذاتی دارند که عین ذات خدای متعال است و در ذات الهی تغییر و تغیّر راه نمییابد. خداوند قائم بالذات است و غیر او معلول و قائم به اوست و افعال الهی از ذات او بر اساس سلسله مراتب نازل میشود و فعل خداوند از آنرو که به خدا استناد دارد، ابداعی است و تغییر در صفات فعل که عین فعل الهی است، به واسطههای وجودی برمیگردند نه به ذات الهی. بنابراین میتوان گفت که مفهوم خدا در قلمرو صفات فعلیه از دیدگاه صدرا با مفهومی که آیات و روایات به دست می¬دهند قابل تأیید است؛ چرا که آیات و روایات هم ذات الهی را از هر نوع تغییری مبرا میداند.
واژگان کلیدی
مفهوم خدا، صفات فعلیه، آیات، روایات و ملاصدرا.