حضور اساتید دانشگاه معارف اسلامی در کمیسیون‌های تخصصی مقالات منتخب همایش بین‌المللی امام علی علیه‌السلام الگوی عدالت و معنویت

حضور اساتید دانشگاه معارف اسلامی در کمیسیون‌های تخصصی مقالات منتخب همایش بین‌المللی امام علی علیه‌السلام الگوی عدالت و معنویت

یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۳۹۷

همایش بین‌المللی «امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» با مشارکت دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

شناخت و تبیین علمی و روش‌مند سیره امام علی علیه السلام در دو بعد عدالت و معنویت و ارائه الگوی مناسب به جامعه امروزی به ویژه در موضوعات حکمرانی عادلانه، حقوق انسانی و عدالت اجتماعی تلاش برای بسط اندیشه‌های امام علی علیه السلام در سطح جهان به صورت کاربردی از جمله اهداف برگزاری این همایش بود.

امام علی علیه السلام  و حکمرانی عادلانه، امام علی علیه السلام و حقوق انسانی، معنویت علوی و دنیای امروز، امام علی علیه السلام و عدالت اجتماعی از جمله محور‌های این همایش بود.

۳۰۵ اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود. از مجموعه مقالات ارسالی ۲۷۰ اثر به زبان فارسی و  ۳۵مقاله به زبان عربی می­ باشد.

پژوهشگرانی از کشور‌های عراق، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان در این همایش  حضور داشتند. در کمیسیون‌ های تخصصی سی و پنج مقاله برگزیده با حضور صاحبان اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به این همایش دنیای کنونی را گرفتار جنگ‌های ویرانگر و قتل عام‌های فراوان دانست و سرچشمه این نابسامانی‌ها دور ماندن از فضائل الهی وسبک زندگی اولیائ الله بیان کرد.

وی نشر اثار اسلامی به خصوص خطابه ها، نامه‌ها و گفته‌های امام علی علیه السلام را نجات بخش بشریت در برهه کنونی خواندن و افزودند: اگر چه این مطالب در ۱۴۰۰سال پیش گفته شده گویا تمام آنها برای امروز بشر است و علت آنکه عهدنامه مالک اشتر به زبان‌های گوناگون ترجمه و در سازمان ملل منتشر می‌شود، همین است.

آیت الله علامه جوادی آملی هم در این همایش به ایراد سخن پرداخت و دین ستیزی و خانه نشین کردن مکتب را اولین گام دشمن در مقابله با عدالت اجتماعی دانست.

وی با اشاره به سیر تاریخی خلافت وامامت امام علی علیه السلام از سقیفه تا حاکمیت آن حضرت تصریح کرد: زمانی که ملت با رهبر خود نباشد اگر رهبر علی بن ابیطالب هم باشد راه به جایی نمی‌برد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در حاشیه این همایش گفت: به دنبال تدوین درسنامه از مقالات برتر همایش امام علی علیه السلام  الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز پس از نهایی شدن هستیم، چنین کاری را پیش از این در همایش سیره سیاسی پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله انجام دادیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآورشد: همایش امام علی علیه السلام  الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز تاکنون ۶ پیش نشست داشته است و ۲۰ مرکز با این همایش در برگزاری آن مشارکت داشتند که از جمله این مراکز می‌توان به دانشگاه قم، دانشگاه معارف اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و مشارکت این نهاد‌ها موجب ارتقای سطح همایش شده است. اختتامیه این همایش با رونمایی از تمبر یادبود در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به پایان رسید.

لازم به ذکر است که اساتید محترم و اعضای هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی جناب آقای دکتر ابوذر رجبی، جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح و حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان صاحب مقالات برگزیده بودند که در کمیسیون های تخصصی مقاله خود را ارائه دادند. حجت الاسلام دکتر محمدهادی منصوری از اعضای هیئت علمی دانشگاه و جناب آقای دکتر سید سعید روحانی مدیر محترم امور پژوهشی نیز در نقد و بررسی مقالات در کمیسیون های تخصصی حضور فعال داشتند.

لیست عناوین و کمیسیون های تخصصی ارائه مقالات اساتید دانشگاه عبارتند بودند از:

ردیف نویسنده عنوان مقاله    کمیسیون تخصصی
۱ دکتر ابوذر رجبی بررسی انتقادی ویژگی «اکنونی بودن» در معنویت مدرن از دیدگاه نهج البلاغه معنویت علوی و دنیای امروز
۲ دکتر محمدجواد فلاح معیارها و گونه های انصاف در اخلاق حکومتی امام علی علیه السلام با تأکید بر نامه ۵۳ نهج البلاغه امام علی علیه السلام و عدالت اجتماعی
۳ دکتر امیرمحسن عرفان سبک‌شناسی مواجهه امیرمؤمنان علیه السلام با گسست های فعال اجتماعی در بازه زمانی حکومت امام علی علیه السلام و عدالت اجتماعی

 

منبع خبر: معاونت پژوهشی