کتاب “جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن” منتشر شد

کتاب “جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن” منتشر شد

سه شنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۹

این کتاب که در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی  سامان یافته به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در ۲۱۶صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.

بخشی از ناآزمودگی و ناپختگی در تحلیل کلان در باب تاریخ و تمدن به خلأ مطالعاتی در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن باز می ­گردد. فقدان مطالعات کیفی در نگرش کلی و نظری به فلسفه تاریخ و تمدن و تمرکز انحصاری بر دیگر مباحث این عرصه مطالعاتی حصاری برای کاویدن در عرصه تاریخ و تمدن فراهم آورده که ذهن را از پویایی و درک پاره­ای از افق­های برتر و عمیق­ تر باز می­دارد. بر این اساس بر دوستداران این موضوع در این دیار لازم است تا اندکی از این حصار برون آیند و نگاهی مدقانه به این عرصه علمی بیفکنند.

آنسان که ملاحظه می­ گردد شیوه و حال و هوای مطالعه در عرصه تاریخ و تمدن نشان از ضعف یا فقدان پشتوانه فلسفی در این باب است. همچنین حجم و سطح تألیفات در باب فلسفه تاریخ و تمدن نیز موید همین وضعیت است.

هرچند جایگاه موضوع این اثر فی نفسه در خور توجه و اهتمام است اما آن­چه این اثر را شأن و منزلتی خاص می­بخشد تبیین فلسفه تاریخ و تمدن از نظرگاه «دین» است. به نظر می­رسد به جهت ویژگی خاص موضوعات و مسائل مطروحه در فلسفه تاریخ و تمدن و احاطه نداشتن ذهن انسان به وجوه گسترده تاریخ، تنها کسانی می­توانند نگاهی جامع به تاریخ و قوانین و سنن حاکم بر آن داشته باشند که خود حاکم بر تاریخ باشند. بر این مبنا تنها منبع راهگشا در تدوین فلسفه تاریخ و تمدن «دین» است.

می­توان اذعان داشت که شناخت مسائل فلسفه تاریخ و تمدن و جستجوی تأثیرات و جلوه­های معرفتی آن در عرصه­های گوناگون پژوهش ­ها و بررسی­ های زیادی را می ­طلبد. در این راه که بی ­نشیب و فراز هم نخواهد بود رسالت و سهم اندیشمندان دینی از روی قاعده بیش از دیگران است و باید هم چنین باشد. جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی که بیش از یک دهه از عمر خویش را در فهم داده­­ های قرآن و دین در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن گذارنده است با تفسیر گزینشی برخی از مقالات خویش این جستار را سامان داده است.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه­های عمیق­تر و جدیدتری برای اندیشیدن در فلسفه تاریخ و تمدن معاصر به بار آید.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌مندان به مطالعه در عرصه سیره نبوی تقدیم می‌کند تا به این وسیله در محتواشناسی شهر اسلامی گامی را برداشته باشد. نیاز به چنین پژوهه‌هایی فروان است و این گروه پژوهشی سعی می‌کند تا با بهره‌گیری از تلاش‌های خالصانه جمعی از پژوهش‌گران افق‌های جدیدی را فراروی علاقه‌مندان بگشاید.

گروه پژوهشی «تاریخ و تمدن اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏ نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى ‏هاى احتمالى کتاب است. از این­رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۲۳۴-۰۲۵ و پست الکترونیکی:  tarikh@maaref.ac.irو صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه­ های شما بزرگواران است.

علاقه ­مندان به این کتاب می ­توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴ و یا فروشگاه­ های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند.

جهت ملاحظه صفحات آغازین کتاب اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی