گزارش وبینار «بررسی راهکارهای جذاب سازی دروس معارف اسلامی»
دوشنبه, ۳ آذر, ۱۳۹۹وبینار با موضوع «بررسی راهکارهای جذاب سازی دروس معارف اسلامی» به همت انجمن علمی دانشجویی گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، روز شنبه ۱ آذر ماه ۹۹ با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر عزت الله صالحی اصل (مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ارتش) برگزار گردید.
دکتر صالحی در طلیعه سخنان خود گفت: در جزیره العرب در زمان پیامبر اکرم(ص) ۱۷ نفر سواد خواندن داشتند و علت عدم تمایل به خواندن و نوشتن ننگ و عار دانستن خواندن و نوشتن بود. اما در دین اسلام موضوع علم به اندازهای دارای اهمیت است که در اولین آیهای که بر پیامبر(ص) نازل شد به مساله خواندن و نوشتن پرداخته است.
ایشان در ادامه بیان داشت: یکی از کارهای مهم در دروس معارف، کاستن از حجیم سازی و توجه به روان گویی و روان نویسی است.
وی در بخش دیگری از جلسه با عنایت به آیه ۷۹ سوره آلعمران «مَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُؤْتِیَهُ اللَّهُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّهَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِبَادًا لِّی مِن دُونِ اللَّهِ وَلَکِن کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَبِمَا کُنتُمْ تَدْرُسُونَ» گفتند: این آیه دلالت بر محوریت کتاب در تدریس دارد، به این معنا که، متنی که تدریس میشود از وزانت علمی برخوردار باشد تا هم استاد و هم دانشجو از مراجعه به این کتاب بهره برند.
ایشان یکی از اشکالات موجود در دروس معارف را متناسب نبودن کتابها با رشته تحصیلی دانشجویان عنوان کردند.
مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت انسان شناسی و انتقال محتوای مناسب پرداختند و با استمداد به فرازی از دعای ۲۷ صحیفه سجادیه (َاللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ، وَعَرِّفْهُمْ مَا یَجْهَلُونَ، وَعَلِّمْهُمْ مَا لاَ یَعْلَمُونَ، وَبَصِّرْهُمْ مَا لاَ یُبْصِرُونَ) گفتند: برای اینکه دانشجویان به شناخت کامل از دین برسند، باید زمینه دستیابی آنان را به شناخت معرفتی، شناخت علمی و شناخت بصیرتی فراهم کنیم.
ایشان در بخش پایانی سخنانشان گفتند: در دروس معارف باید زمینه را فراهم کنیم تا دانشجو پژوهش محور شود. غربی که در امور تجربی به پیشرفت علمی رسیده در اثر پژوهش محوری بوده است.