گزارش برگزاری نخستین پیش‌نشست همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

گزارش برگزاری نخستین پیش‌نشست همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

یکشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۲

نخستین پیش‌نشست کمیته ویژه استادان معارف اسلامی، نوزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به صورت حضوری و مجازی در محل پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار گردید.
در این پیش‌نشست جناب آقای دکتر محمدعلی ریحانی‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به ارائه مقاله خویش با عنوان «نقش جوانان در تحقق انقلاب اسلامی مبتنی بر تیپ‌شناسی جوانان در قرآن» پرداختند.

چکیده مقاله
انقلاب به معنای تحوّل اساسی و بنیادین است، انقلاب یعنی یک تحول و یک دگرگونی عمیق بنیادی از ریشه در یک اجتماع. پژوهش حاضر نقش جوانان در تحقق انقلاب اسلامی را بر اساس تیپ شناسی جوانان در قرآن تبیین می‌نماید. در این تحقیق تیپ‌های شخصیتی سه‌گانه جوان در قرآن و مصادیق مختلف آن، با روش توصیفی – تحلیلی تبیین می‌شود و نقش هر تیپ شخصیتی در تحقق انقلاب اسلامی بیان می‌گردد. با بررسی آیات قرآن با محوریت جوان، سه نوع تیپ شخصیتی جوان از منظر قرآن کریم استنباط گردید؛ جوان جوگیر و احساساتی، جوان خودنگهدار و پارسا، جوان تحوّل‌آفرین و تمدن‌ساز. مهم ترین شاخصه‌های جوانان نقش آفرین در تحقق انقلاب اسلامی عبارتند از: جوانی که جوگیر و احساساتی نشود و از احساسات توأم با عقل بهره گیری نماید؛ جوانی که با اهل باطل همنشینی نکند و در مسیر جوآفرینی دشمنان قرار نگیرد، جوانی که تحت تأثیر احساسات جوانی به خودنمایی و تجمل پرستی نپردازد، جوانی که نماز را ضایع نکند و از شهوات پیروی ننماید، جوانی که با بصیرت، تدبیر و عقلانیت عمل نماید، جوان پارسا و خود نگهدار؛ مؤمن، پاکدامن، دارای روح توحیدی، صبر و ایثار، عفو و گذشت، جوان تحول آفرین و تمدن‌ساز؛ جوانی که مانند ابراهیم(ع) بت شکن و فساد ستیز است، جوانی که چون موسی(ع) عدالت طلب و حامی مظلومان است، جوانی که دارای اقدام جهادی و خالصانه است، جوانی که از دانش لازم و توانایی جسمی برخوردار است، جوان مؤمن انقلابی.

 

واژگان کلیدی

جوان، انقلاب، تیپ‌شناسی، قرآن، تمدن‌ساز، مؤمن.

منبع خبر: معاونت پژوهشی