گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای عادل فاطمیان

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای عادل فاطمیان

دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای عادل فاطمیان، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی شنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۷ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: نقد و بررسی شبهات انذار در پرتو قرآن کریم.
اساتید راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی نصیری و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصطفی کریمی.
اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدهادی منصوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی اسدی نسب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدصادق یوسفی مقدم.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
یکی از مهم‌ترین ترفندهای دشمنان در مقابله با انبیاء القاء شبهات بوده است. نسبت به دین اسلام و پیامبر(ص) هم شبهات زیادی در قالب مقاله، کتاب و فعالیت‌های مجازی و رسانه تهیه و منتشر شده است. «نقد قرآن» یکی از ده‌ها کتابی است که توسط مؤلف مجهول‌الهویه‌ای به نام «سها» در مجموعه‌ای مدون و هزار صفحه‌ای در فضای مجازی منتشر شده و با بیانی روان و سلیس به شبه‌پراکنی علیه اسلام، محتوای قرآن و شخصیت پیامبر(ص) پرداخته است. از جمله شبهات ذکر شده در این کتاب موضوع «انذار» است، انذار به معنای هشدار و برحذر داشتن در محتوای برخی از آیات قرآن ذکر شده تا مردم را در مواجهه با برخی دستورالعمل‌های انحرافی هشدار دهد تا از مسیر درست خارج نشوند. نقطه ثقل شبهه انذار تهدید مردم از سوی خدا و پیامبر(ص) برای ایمان اجباری به پذیرش و عمل به دستورات دین است. این پایان‌نامه که به روش توصیفی تحلیلی و با تاکید به منابع کتابخانه‌ای و نرم افزاری جمع‌آوری شده است به هدف دفاع از ساحت قرآن کریم با استفاده از منابع قرآنی و روایی شبهات کتاب «نقد قرآن» را پاسخ می‌دهد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که شبهات مطرح شده بر اساس انگیزه ستیزه جویی با دین اسلام و پیامبر(ص) و همچنین عدم شناخت کافی از محتوای اصیل دین و قرآن است. این شبهات در سه حوزه بینشی، گرایشی و کنشی قابل دسته‌بندی است. از نگاه قرآن در حوزه بینش هرگز اجباری در پذیرش دین برای مخاطبان مطرح نبوده است زیرا مباحث اعتقادی جنبه باورمندی داشته و تقلیدی نیست. همچنین در حوزه گرایش انذارها بیشتر جنبه هشدار دهندگی و بازدارندگی داشته و سلب اختیار نمی‌کند. در حوزه رفتارهای انذارگونه نیز نگاه قرآن براساس حکمت و عقل همواره مطابق با عملکرد اشخاص و نوع کارکردهایشان با احکام الهی است و تهدید و ترسی اجباری واقع نشده و همواره خطابات به دور از هرگونه تهدید و ترس عملی است.

 

واژگان کلیدی
شبهات انذار، نقد و بررسی، پیامبر(ص)، سها، نقد قرآن.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها