نشست علمی «اخلاق انتخاباتی»

نشست علمی «اخلاق انتخاباتی»

سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳

به همت مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی و انجمن علمی مدرسی اخلاق اسلامی، نشست علمی تحت عنوان «اخلاق انتخاباتی» با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ابوالقاسم‌زاده برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ابوالقاسم‌زاده در ابتدا تعریفی از اخلاق و اهمیت آن و همچنین رابطه آن با انتخابات پرداختند، سپس نکاتی را پیرامون رعایت اخلاق در انتخابات از طرف نامزدهای انتخاباتی و همچنین هواداران آنها بیان داشتند که اهم آنها به شرح ذیل است؛

 

۱. شکرگزاری
برگزیده مردم را سزاست تا علاوه بر سپاس‌گزاری از خدا باید سپاس‌گزار مردم نیز باشد و به شکرانه نعمتی که به واسطه مردم به او داده شده است، در فکر احیای حق و ابطال باطل باشد و از حرام‌ها دوری کند.
۲. پرهیز از تحقیر رقیبان
یکی از رفتارهای ناسالم، غیراخلاقی و غیرانسانی پس از پیروزی انتخابات، تحقیر احزاب یا نامزدهای دیگر و حتی هواداران آنهاست.
۳. وفاداری
بایسته است برگزیده ملت، صداقت خود را به وفاداری امانتی که از طرف خدای تعالی و مردم به عهده او واگذار شده است، نشان دهد؛ زیرا بهترین صداقت، وفای به عهد است. عهدی که با مردم می‌بندد تا در خدمت آنان باشد.
۴. پذیرش حق
سزاوار است که نامزدها و هواداران آنها در صورتی که پیروز نشوند، حق را بپذیرند و سخنان از روی شک و گمان و شایعه‌سازی‌های بی‌اساس نداشته باشند.
۵. گذشت و رفع کدورت‌ها
یکی از وظایف اخلاقی مشترک میان هر دو دسته، عفو و گذشت یکدیگر و کنار گذاشتن اختلافات و کدورت‌هاست.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی