برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «تأثیر اندیشه اسلامی در جایگاه خانوادگی زن ایرانی نسبت به عصر ساسانی»

برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «تأثیر اندیشه اسلامی در جایگاه خانوادگی زن ایرانی نسبت به عصر ساسانی»

سه شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۳

به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، کرسی ترویجی با عنوان «تأثیر اندیشه اسلامی در جایگاه خانوادگی زن ایرانی نسبت به عصر ساسانی» در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۳ ماه برگزار شد.

در این کرسی، سرکار خانم فاطمه هنروران به‌عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام آقای دکتر مصطفی محسنی و حجت‌الاسلام آقای سید حامد نیازی به عنوان ناقدین و حجت‌الاسلام آقای مهدی رستمی به عنوان دبیر حضور داشتند.

در ابتدای این نشست ارائه‌دهنده محترم سرکار خانم فاطمه هنروران به تبیین اهمیت و فرآیند پژوهش پرداختند. ایشان پس از بیان مسئله، پیشینه و چکیده‌ای از محتوا، به ارتقاء جایگاه خانوادگی زن ایرانی در عصر اسلامی نسبت به عصر ساسانی اشاره کرده؛ تأثیر اندیشه‌ اسلامی در این ترقی را بیان دشتند.

در ادامه‌ی این نشست ناقد محترم حجت‌الاسلام دکتر مصطفی محسنی ضمن ستایش کلیت بحث و تمجید از دقت جامع ارائه‌دهنده محترم به نقد برخی دیدگاه‌های ایشان پرداختند. ایشان به این نکته اشاره کردند که سزاوار بود مطابقت بیشتری میان متن و عنوان برقرار می‌شد. همچنین بایسته بود که در موارد ضروری، به جای استناد به منابع معاصر، مآخذ کهن به کار بسته می‌شدند.

سپس جناب حجت‌الاسلام آقای سید حامد نیازی به عنوان ناقد دیگر کرسی به نقد نظرات ارائه‌دهنده محترم پرداختند. ایشان در ابتدا، جامعیت علمی محتوا و شجاعت علمی ارائه‌دهنده را در پرداختن به موضوعی که برای برخی (از قبیل باستان‌گرایان) خط قرمز است، به عنوان نقاط قوت پژوهش، عنوان کردند. در ادامه نسبت به شیوه تطبیقِ به کار رفته در مقاله (مقایسه تاریخ ساسانیان با منطق اسلام) انتقادی وارد کردند. همچنین به چند اثر به مثابه پیشینه پژوهش اشاره کردند.

در پایان این نشست ارائه‌کننده محترم ضمن پذیرش برخی از نقدها، به پاسخ در این خصوص و پرسش‌های حضار محترم پرداختند و دبیر علمی کرسی حجت‌الاسلام آقای رستمی با جمع‌بندی مجموع نظرات مطرح شده از طرف ارائه‌کننده و ناقدین محترم، نکاتی که لازم است به جهت غنای بحث توسط ارائه‌کننده محترم اصلاح گردد را بیان نمودند.

لازم به ذکر است که فایل متن کرسی از اینجا قابل دانلود می باشد

منبع خبر: معاونت پژوهشی