ضرورت‌شناسی تجویز زمینه‌سازی ظهور به مثابه رسالت تمدنی در بیانیه گام دوم

ضرورت‌شناسی تجویز زمینه‌سازی ظهور به مثابه رسالت تمدنی در بیانیه گام دوم

دوشنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۸

این کرسی که در راستای بررسی ظرفیت شناسانه بیانیه گام دوم با رویکرد تمدنی سامان یافته، به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و  دانشگاه معارف اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان و نقد و بررسی  دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی و دکتر امیر سیاه پوش  در روز چهارشنبه  سیزدهم آذر ۱۳۹۸برگزار می گردد.

جدید بودن خوانش فرهنگی و تمدنی از بیانیه گام دوم مانع از طرح آن در فضای بومی و شکل‌ گیری روایتی اصلاحی از آن بوده، که ضرورت نظری بحث را دوچندان می‌کند. از سویی دیگر تأمل و تعمق در بیانیه گام دوم نشان می ‌دهد این بیانیه، در پاره‌ای از جهات و ابعاد، «هویتی فرهنگی و تمدنی» دارد لازمه در نظرگرفتن چنین مهمی، سخن گفتن در چارچوب زبانی فرهنگی و تمدنی است؛ به این معنا که ناگزیریم در عین وفاداری ایدئولوژیک به درون ‌مایه‌های ارزشی این بیانیه آن را در قالب زبان فرهنگی و تمدنی ارائه کنیم.

از سویی دیگر در جوامع انسانی، تمدن باید مبتنی بر هنجارهای مقبول و سنت‌ های متداول بر چارچوب نقشه راه تمدنی حرکت کند باور به آموزه مهدویت یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل اجتماعی از سنخ غیررسمی است؛ بررسى آموزه مهدویت این فرض را به ذهن متبادر مى ‌سازد که ما مى ‌توانیم از طریق این آموزه، شیوه‌ ها و فنونى را در‌ جهت‌ حرکت تمدنی مبتنی بر نقشه راه به کار گیریم.

در این نشست، حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان ارائه دهنده موضوع می باشد. و دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی و دکتر امیر سیاه پوش به نقد و بررسی دیدگاه طرح شده  می پردازند.
علاقه‌ مندان برای شرکت در این جلسه می ‌توانند از ساعت ۱۰ صبح  چهارشنبه ۱۳/۹/ ۱۳۹۸ در قم به دانشگاه معارف اسلامی در خیابان بلوار جمهوری بین کوچه ۴ و ۶  طبقه چهارم سالن امام رضا علیه السلام مراجعه کنند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی