پنجاه و سومین جلسه تفسیر نهج‌البلاغه توسط استاد مجد فقیهی

پنجاه و سومین جلسه تفسیر نهج‌البلاغه توسط استاد مجد فقیهی

چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۳۹۷

پنجاه و سومین جلسه تفسیر نهج البلاغه توسط استاد مجد فقیهی روز سه شنبه ۲۵ دی ۹۷ در نمازخانه دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه استاد به تفسیر حکمت ۶ نهج البلاغه پرداختند.

امیرالمومنین (ع) در حکمت ۶ نهج البلاغه می فرماید: «صَدْرُ الْعَاقِلِ‏ صُنْدُوقُ‏ سِرِّهِ‏ وَ الْبَشَاشَهُ حِبَالَهُ الْمَوَدَّهِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُیُوبِ وَ مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیْهِ»

سینه خردمند، صندوق راز اوست و خوشرویی وسیله دوست یابی است و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضى، دشمنان او فراوان است.

استاد مجد فقیهی در تفسیر جمله «الْبَشَاشَهُ حِبَالَهُ الْمَوَدَّهِ» گفتند: مودت امری اکتسابی است و باید آدمی آن را کسب و جلب کند.

خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»

و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!

استاد در ادامه بیان کردند، خداوند در این آیه می فرماید: (وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً) و نفرمود: (وَجَعَلَ فیکمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً) یعنی مودت امری اکتسابی است.

برای دریافت صوت اینجا کلیک کنید.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی