گزارش مراسم گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)

گزارش مراسم گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)

دوشنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۸

مراسم گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حائری پور از اساتید مرکز تخصصی مهدویت، روز پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸ بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

استاد حائری پور در شروع مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین معارفی که در بحث امامت مطرح است، موضوع معرفت و شناخت امام عصر(ع) است. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «تَمْتَدُّ الْغَیْبَهُ بِوَلِیِّ اللَّهِ الثَّانِی عَشَرَ مِنْ أَوْصِیَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْأَئِمَّهِ بَعْدَهُ یَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَهِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَهُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَهِ الْمُشَاهَدَه»ِ.

غیبت بوسیله دوازدهمین از جانشینان رسول خدا (ص) و امامان بعد از او ممتد مى‏شود. اى ابو خالد مردم زمان او که معتقد بامامت وى می‌باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمى بآنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد! (بحار الأنوار، ج ‏۵۲، ص ۱۲۲)

 

با توجه به روایت بدست می‌آید:

اولا: مردم دورانِ امام عصر (ع) که معتقد به امامت وى هستند و در حال انتظار به سر می‌برند، از مردم تمام زمانها افضل هستند. مشروط به اینکه از نظر اعتقادی معتقد به امام دوازدهم باشند و از نظر رفتاری در یک حالت انتظار دائمی به سر ببرند.

ثانیا: کسانی که در دوران غیبت در حالت انتظار به سر می‌برند، خداوند عقل و فهمى به آنها داده که غیبت در نزد آن‌ها حکم مشاهده را دارد. «لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَهِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَهُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَهِ الْمُشَاهَدَهِ».

آثار معرفت و انتظار

 ۱- تحفظ انسان؛ منتظر باید همیشه خود را در محضر امام، حاضر ببیند، در این‌صورت تلاش می‌کند تا خطایی از او سر نزند.

شخصی آمد خدمت امام رضا(ع) عرضه داشت برای من و خانواده‌ام دعا کنید امام فرمودند: شما فکر می کنید ما شما را دعا نمی‌کنیم، اعمال شما هر صبح و شام به ما عرضه می‌شود.

۲- توجه دائمی به امام عصر(عج)؛ وقتی به حضرت توجه کنیم، به حکم آیه شریفه «وَ إِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا  إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا» (سوره نساء آیه ۸۶) (هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید) مورد عنایت امام زمان (عج) قرار می‌گیریم.

توجه به ساحت مقدس آن بزرگوار در واقع توجه به کانون نور است چون در زیارت امام عصر (عج) آمده است: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ» سلام‌ بر تو اى نور خدا که رهجویان به آن نور ره مى‌یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مى‌شود.

 

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی