انتشار کتاب تفسیر آیات نجومی با تأکید بر پاسخ به شبهات

انتشار کتاب تفسیر آیات نجومی با تأکید بر پاسخ به شبهات

چهارشنبه, ۱۲ دی, ۱۳۹۷

نام کتاب: تفسیر آیات نجومی با تأکید بر پاسخ به شبهات

نوع: کمک درسی

گروه: قرآن و حدیث

مولف: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدعیسی مسترحمی

 

إِنَّ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ‏ لِأُولِی‏ الْأَلْبابِ (آل عمران: ۱۹۰)

قطعاً در آفرینش آسمان‏ ها و زمین، و پى در پى آمدن شب و روز، نشانه ‏هایى براى خردمندان است‏

 

آیات قرآن که بر محور توحید حضرت حق، نظم و حکمت خالق هستی را فریاد می زند، هر فرزانه اندیشمندی را خاضعانه و خاشعانه به کرنش وامی دارد و بر آسمانی بودن و حقانیت قرآن معترف می سازد. در این میان آیات نجومی قرآن کریم، نشانه های الهی اند که صاحبان خرد و دیدگان بینا را به نظاره، تفکر و تعقل در آیات آفاقی فرا می‌خواند و از حقیقتی شگرف پرده برمی‌دارد. آیات متعددی در قرآن به آفرینش آسمان و زمین، خورشید، ماه، ستارگان، سیارات، شهاب ها، برج های آسمانی، شب و روز، برافراشتن آسمان‌ها با ستون های غیر مرئی و … پرداخته است و از پایان دهشت انگیز جهان خبر می‌دهد. آن گاه که «تَمورُ السَّماءُ مَوراً (طور:۹)» و «تَکونُ السَّماءُ کالمُهل(معارج: ۸)»، خورشید و ماه جمع می شوند (قیامت: ۹) و آسمان کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلکُتُبِ(انبیاء: ۱۰۴) در هم می‌پیچد تا زمینه ساز وعده الهی «کَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعیدُه (انبیاء: ۱۰۴)»‏ گردد و «أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَه (قیامت: ۶» را پاسخی درخور دهد.

در اهمیت تفسیر آیات نجومی همین بس که استخراج حکم الهی در ابواب مختلف فقهی نظیر نماز آیات، استهلال، تعیین قبله و … بر تفسیر صحیح آن آیات متوقف است. همچنین پرداختن به مباحث نجومی قرآن، دریچه ای است برای مطالعات علمی و پژوهش‌های تطبیقی قرآن و دیگر کتب آسمانی که امروزه جوامع علمی بدان نیاز مبرم دارند.

وجود روایات تفسیری فراوان درباره آیات نجومی در منابع روایی و تفاسیر اثری نیز از اهتمام معصومان علیهم‌السلام بر این مهم حکایت دارد.

علی رغم تلاش های وافر فرزانگان و اندیشمندان در عرصه تفسیر آیات نجومی، دو چالش مهم بایستگی پژوهشی نو در این راستا را تأیید و تأکید می نماید: یکم. لغزش هایی ناخواسته و برخاسته از عدم کاربست مبانی و قواعد تفسیر علمی؛ دوم. پیدایش شبهات تعارض قرآن با برخی یافته های دانش نجوم.

از این رو گروه پژوهشی قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با هدف ارائه تفسیر صحیح آیات نجومی و بیان لغزش های مربوطه و پاسخ به شبهات پدید آمده، کتاب « تفسیر آیات نجومی با تأکید بر پاسخ به شبهات» را که با تلاش حجت الاسلام دکتر سید عیسی مسترحمی به خامه تحریر در آمده، به جامعه علمی کشور به ویژه مخاطبان دانشگاهی تقدیم می نماید.

نگارنده که از دانش آموختگان مقطع دکتری دانشگاه معارف اسلامی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه است، مباحث کتاب را در چهار بخش «کلیات، کیهان ‌شناسی از منظر قرآن و نقد شبهات، اختر فیزیک از منظر قرآن و نقد شبهات، هیئت از منظر قرآن و نقد شبهات» سامان داده است.

گروه پژوهشی «قرآن و متون اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى‏هاى احتمالى کتاب است. از این‌رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه‌های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۵۶۵ – ۰۲۵ و  ۳۲۱۱۰۶۹۹ و پست الکترونیکی: tafsir@maaref.ac.ir و صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه‌های شما بزرگواران است.

علاقه‌مندان به کتاب حاضر می‌توانند آن را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۴ و یا فروشگاه‌های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند و یا به نشانی الکترونیکی: E-mail: info@ketabroom.ir و پایگاه اینترنتی:  www.ketabroom.ir مراجعه کنند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی